Mercedes-Benz CLA: Crimineel goed

Ik lijk er toch wel ijzersterk in te zijn: op foute auto’s vallen. In de hoop dat het toch een klein hartje heeft. Wishfull thinking? Nee, dit keer niet! De Mercedes-Benz CLA heeft me met zijn charmes, karakter en zuinighuid volkomen overrompeld.

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
8 Drive
9 High Heels proof
9 Flirt factor
7 Prijs/kwaliteit
8.4

Ik lijk er toch wel ijzersterk in te zijn: op foute auto’s vallen. In de hoop dat het toch een klein hartje heeft. Wishfull thinking? Nee, dit keer niet! De Mercedes-Benz CLA heeft me met zijn charmes, karakter en zuinigheid volkomen overrompeld.

Stout
Met de nieuwe A-klasse, S-klasse en CLS heeft Mercedes haar ‘oubollige’ imago definitief van zich afgeschud. En bij deze beloof ik ook dat ik over de CLA nooit zal zeggen: “Als ik een Merecedes-Benz wil rijden, bel ik wel een taxi!”. De nieuwe CLA is 100% glamourous en met zorg gemaakt, dat voel je. Met zwart geblindeerde ramen, een Italiaans zwart maatpak en gitzwarte wielen (oh jee, kijk uit met stoeprandjes!) stond hij op me te wachten. Zie hem shinen dan! De details in het ontwerp, prachtig, daar kunnen zelfs Italianen van leren. En er gebeurt veel in het design; hij is messscherp en tegelijk vloeibaar en rond. Zijn derriere met LED-achterlichten, in de vorm van vleugels, zijn voor de achterligger in het verkeer een genot om naar te kijken. En check zijn ‘diamond’ grill! Alsof zijn grill is gevuld met honderden kleine diamantjes. De één zal het ordinair vinden zoals Kleine Viezerik, de ander vind het klasse ‘Because diamonds are a gils best friend’. Maar hey, een beetje goed gecombineerd met een classy kleur lak en mooie velgen is zo’n opvallende grill onwijs sexy en stout. Eén ding is zeker, zijn neus dwingt respect af bij zijn voorligger.

Mercedes-Benz-CLA-femmefrontaal-diamondgrill

His barke is worse than his bite
Met een flirterig Katja Schuurman-loopje wandel ik al heupwiegend op mister Handsome af. Hij stoer, ik stoer. Al bij het starten van de motor smelt ik. Gelukkig hij is niet perfect! Ofwel; his bark is worse than his bite. De CLA 180 heeft slechts 122 pk en dat is niet snel maar ook niet traag. Gewoon normaal voor op de Nederlandse weg. Je mag toch niet sneller dan 130 km per uur. De CLA is er vlot bij en heeft voldoende kracht om je op snelheid te brengen. Vermijd echter een wedstrijdje snel optrekken bij verkeerslichten. Zeker met de eco-knop aan. Dat ga je namelijk zelfs van een Smart Brabus verliezen. Stay classy. Hij cruised onwijs soepel en smooth over de weg en het stuur voelt intuïtief. Naast sexy is hij ook nog smart. Met de optie ‘parctronic’ zoekt hij namelijk onder de 35 km per uur een parkeerplaats voor je uit en parkeert hij je bijna zelfstandig in. Jij hoeft alleen maar te schakelen en het gas-en rempedaal te bedienen. Het duurt echter een tijdje voordat je het foefje door hebt.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Mercedes-Benz-CLA-femmefrontaal-fotograaf

Inside job
Het interieur is klassiek en verfijnd. Een verademing na wat lompere Duitsers te hebben getest. Schuif in de soepele lederen/stoffen zetels en aai met je handen over het in leer gebonden stuurwiel. Echt, je voelt je direct thuis. Alles in de
CLA, die meer weg heeft van een coupé, is ingetogen. Het enige uitbundige in deze versie is de geel/witte striping op de zetels en de gele dubbele sticknaden in de cockpit. Ook het multimediasysteem, wat op het eerste gezicht lijkt op een digitaal fotolijstje (zo eentje die ook bij je moeder in de vensterbank staat), is smaakgevoelig. Maar verrassend eenvoudig te bedienen. Uiteraard voorzien van radio en heldere navigatie. Ook heb je de mogelijkheid om er je mp3’s en digitale dvd’s op af te spelen (optie) *The God father opzet*. Daarnaast kun je je Iphone 4 of 4s (niet iPhone 5) volledig integreren met dit systeem. En heeft hij in het middenconsole een speciale houder voor je parkeerpasje, visitekaartje of credit card. Handig! Het is overigens één van de stilste cabines waar ik in heb gereden. Dat betekent extra aandacht voor het verhaal van je bijrijder of ongehinderd meezingen met Armin van Buren. Want het geluid in deze auto is gewoon goed (optie Harman Kardon), alsof je in de Ziggo Dome staat. Verwent zijn we als blijkt dat onze testauto optionele sfeerverlichting in de portieren, sportzetels, opruimbakjes en rugleuning heeft. Je waant je even in een subtiel auto-theater. Weg ben ik ook van zijn mooi vormgegeven en lichtgevende dorpels (optie). Verdorie, liefde maakt nu al blind…

 

Mercedes-Benz-CLA-femmefrontaal-interieur

Beschermengel
En blind rijden is bijna mogelijk met de CLA. Alle veiligheidsmogelijkheden op deze Duitser maakt je als mens lui. Hij wordt standaard geleverd met overal airbags, bewaakt de afstand tussen jou en je voorligger met ‘adaptive brake’, piept als een malle als je je gordel niet om hebt of als je je kids niet veilig in een stoeltje hebt verankerd. Ook mekkert hij uitbundig als hij merkt dat je moe wordt achter het stuur en niet netjes rijdt. We gaan nog even door met de opsomming: de CLA biedt de voetganger die jij over het hoofd ziet (bewust of onbewust) bescherming door de motorkap ietsjes omhoog te rijzen voor een zachte landing. Een ‘actieve motorkap’ noemen ze dat. Niets iets wat ik nou direct heb getest overigens. Tot slot helpt hij je bij het wegrijden op een helling. Of vind je dit allemaal nèt iets te veel liefde…?

Lees ook:  FemmeFrontaal stapt in het prototype van de nieuwe Škoda Superb

Mercedes-Benz-CLA-femmefrontaal-

Lef
Voor de één is de CLA een te heet gewassen CLS. Voor mij is de CLA een welkome en enigszins betaalbare verrassing tussen alle saaie hatchbacks en sedans in ons land. En dat zeg ik niet vaak. Goodlooking, intelligent én zuinig. Twee jaar lang stond Miss Evoque bovenaan het FemmeFrontaal verlanglijstje als het om een favoriete ‘woon-werkverkeer-auto’ gaat. Ze is echter verstoten van haar troon door de CLA. Businessladies, dit is een auto met karakter waarmee je opvalt en tegelijkertijd classy en stout voor de dag komt. Hoe schizofreen dat laatste ook klinkt. Een pronkbak voor als je het aandurft…

Mercedes-Benz-CLA-femmefrontaal-kofferbak

Signature song
“Wine-colored days warmed by the sun
Deep velvet nights when we are one
Speak softly, love
So no one hears us but the sky
The vows of love”
Andy Williams – Speak Softly Love Themesong van The God father

Nice to know:
De Mercedes-Benz CLA is er in veel verschillende soorten en maten motoren en uitvoeringen. Het kostte me bijna een week studeren om alle mogelijkheden uit te pluizen. Keuzestress! Advies: laat je portemonnee leidend zijn. Dan is er snel weinig te kiezen. Mijn maffiabak, een CLA 180 edition 1 met Neon Art interieur met sportstoelen in leder/microvezel, gele stiksels, aluminium inlegplaatjes en AMG details is met een totaalprijs van 46.811 euro natuurlijk veel te prijzig voor zijn klasse en niet reëel. De eco-liefhebber kan echter al vanaf 32.370 euro een standaard Mercedes-Benz CLA kopen (benzine/handgeschakeld). Dieselversies zijn er vanaf 38.495 euro. De BleuEfficiency edities met 20% bijtelling hebben een vanafprijs van 34.990 euro (en dan krijg je er parctronic bij cadeau). En dat is nog altijd goedkoper dan de BMW 3-serie of Audi A5 m>! Stylingtip: zijn figuur komt het beste tot zijn recht met een wat donkere kleur lak; zoals donker violet (doen!), kosmoszwart en jupiterrood (als je durft). Zwarte velgen raad ik als vrouw sowieso af, niet praktisch.

Fotografie is van Frank A. Evers, meer zien? Check het fotoalbum van de Mercedes-Benz CLA op Facebook FemmeFrontaal.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Een nieuwe MINI is geboren!
Hello world! De nieuwe 2014 MINI werd onthuld in MINI 's Cowley...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *